Bicyklom Pokútskou dolinou

17. 4. 2018

Trasa:
Ski Blanc Ostrý Grúň - Pokútska dolina - most Pokúty- geotermálny prameň - Pokútsky vodopád - Partizánska chata - lesná zvážnica popod Kláštorskú skalu - dolina Kláštorského potoka - Kľak - Ostrý Grúň - Ski Blanc.

Celková vzdialenosť: 30 km
Stúpanie: 763 m
Maximálna výška: 1115 m
Minimálna výška: 385 m

Povrch ciest: asfalt, nespevnený
Vhodné pre MTB

Trasa sa začína aj končí pri Ski Blanc Ostrý Grúň. Tu môžete odparkovať svoje auto a nasadnúť na bicykel. Pri parkovisku pod svahom sa nachádza reštaurácia, ktorá je celoročne otvorená a preto dobre padne osvieženie na konci túry.

Trasa vedie po starej asfaltke popri Pokútskom potoku, prechádza listnatým aj ihličnatým lesom. Potok dotvára nádhernú kulisu a ak budete mať šťastie, uvidíte srny a daniele.

Neskôr nás trasa dovedie k zemnému mostu Pokúty. Dvojoblúkový kamenný most ukrytý v horách pri obci Kľak je jedným z posledných reliktov zaniknutej lesnej železničky, ktorá sa v minulosti kľukatila Kľakovskou dolinou. Približne 30 km dlhá železnička bola vybudovaná v 20. rokoch 20. storočia a asi 40 rokov slúžila na zvážanie dreva z lesov pohoria Vtáčnik. Most v lokalite Pokuty je najzaujímavejšou a najzachovalejšou technickou pamiatkou na tejto trase.

Pokračujúc asfaltkou hore dolinou bude na ľavej strane vidieť ďalší zemný most, tentokrát s jedným oblúkom. Pri ceste sa nachádza aj informačná tabuľa.

Ďalšou zaujímavosťou na tejto trase je zabudnutý gejzír. Určite ho neprehliadnete, nachádza sa po pravej strane vedľa cesty. Voda strieka do výšky a vytvára pekný obraz. Voda je mineralizovaná a vlažná. Tento gejzír vznikol vďaka dávnemu prieskumnému geologickému vrtu.

Trasa pokračuje stále hore popri potoku, až prídeme na miesto bývalého nákladiska - Pavlova lúka. Tiež je to pozostatok bývalej železnice. Vpravo sa nachádza zelená chata a altánok. Tu sa môžeme rozhodnúť, ktorou trasou budeme pokračovať. Jednoduchšia trasa vedie asfaltkou ďalej cez Ivanov salaš až k Partizánskej chate.

Druhá - horská trasa odbočuje vpravo za chatu a za mostom pokračuje vľavo hore po lesnej zvážnici popri potoku.

V prípade, ak sa rozhodneme odbočiť vpravo, po nespevnenej lesnej zvážnici stúpame hore. Na najbližšom rázcestí je potrebné odbočiť vľavo.

Nasleduje mierne stúpanie po lesnej zvážnici, za pravotočivou zákrutou bude vidno Pokútsky vodopád, resp. jeho časť ktorú nám zo zvážnice umožní les. Krajší pohľad je z miesta, kde sa kríži potok a cesta.

Pokutský vodopád alebo Vodopád na Pokutskom potoku je najväčším vodopádom v CHKO Ponitrie, a zároveň jediným známejším a výraznejším v pohorí Vtáčnik. Pokutský potok, resp. jeden z jeho kratších bočných prítokov tu padá cez sústavu krásnych kolmo zrezaných andezitov. Najvhodnejším obdobím pre návštevu Pokutského vodopádu je jar, prípadne obdobie po veľkých dažďoch, kedy je v potoku najviac vody, osobité čaro má však vodopád i v zime, keď zamrzne. V období sucha je veľmi nevýrazný.

Od vodopádu cesta ďalej stúpa hore po lesnej zvážnici, prechádza popri Patrizánskej chate.

Od chaty sa spustíme dolu na rázcestie, kde naša trasa odbočuje vpravo hore po neznačenej lesnej ceste. Na ďalšom rázcestí odbočíme vľavo.

Pár metrov po tomto rázcestí nasleduje ďalšie, kde pokračujeme ďalej vpravo. Nasleduje ďalšie mierne stúpanie po vrstevnici, počas stúpania budeme cestou míňať viacero prameňov, potokov a potôčikov.

Cesta prechádza popod Kláštorskú skalu (vpravo v lese bude vidno množstvo skalných útvarov). Neskôr sa stúpanie otočí na klesanie a cesta ďalej pokračuje už len dolu. Neskôr sa napojí na zelenú turistickú značku,

Na konci zvážnice pokračuje po zelenej turistickej trase vľavo a prechádza lúkou a vedie do obce Kľak.

Jeden z prvých domov určite zaujme - je tu možnosť občerstviť sa.

Trasa pokračuje po asfaltke cez obec Kľak, klesá dolu do Ostrého Grúňa. Prechádza cez celú obec, za obcou odbočuje vľavo (odbočka na Ski Blanc) a prichádza mierne stúpanie popri dvoch prameňoch.

Táto cesta obchádza vrch Ostrý Grúň a vedie do cieľa - Ski Blanc. V miestnej reštaurácii je možnosť občerstvenia.

(zdroj info o technických pamiatkach: www.vypadni.sk)

GPX súbor - trasa horská

GPX súbor - alternatíva 2

Viac foto (zimné aj jarné) z tejto trasy nájdete vo fotogalérii: