Zrúcanina hradu Čabraď

26. 12. 2014

Na hrad Čabraď je prístup autom z obce Čabradský Vrbovok. Do tejto obce sa dostanete tak, že odbočíte z hlavnej cesty Krupina - Šahy smerom na obec Bzovík. Za Bzovíkom je križovatka, na ktorej treba odbočiť doprava smerom na Drieňovo. Od Krupiny je to asi 18 kilometrov. V Čabradskom Vrbovku je kostol a popod neho je cesta na laz Konské (je tam tabuľa označujúca smer k hradu). Tam asfaltka končí a ďalej pokračuje do doliny lesná cesta. Tu odparkujete svoje auto na ľavej strane a ďalej budete pokračovať pešo. Cesta je totiž mierne rozbitá, navyše je tam zákaz vjazdu. Nech vás nemýli to, že ide stále dole do doliny. Na hrad sa naozaj ide smerom dole! Pohodlným tempom asi za 40 minút zídete do doliny riečky Litava. Po chvíli dôjdete k mostu a za ním 100m je kaplnka popri ktorej je chodník hore na hrad. Výlet na tento hrad patrí medzi nenáročné a zvládnu ho aj malé deti.

Na svoje si prídu všetci milovníci turistiky a prírody - nachádzajú sa tu zachované xerotermné lúky a svahy, ktoré sú obľúbeným stanovišťom našich plazov, skalné rokliny, plné machom obrastených skál, skalných prevysov a dravých vtákov, čudesné porasty duba cerového. A pod hradom bývalá dedina, bez mena. Najzachovalejšia stavba je kaplnka sv. Štefana kráľa, ktorá je v súčasnosti prístupná.

Hrad bol postavený v 13. storočí v obci Čabradský Vrbovok a prvá písomná zmienka je z roku 1276. Patrí do skupiny stredoslovenských hradov, ktorých účelom bola ochrana ciest vedúcich k banským mestám. V druhej polovici 16. storočia bol dôležitou protitureckou pevnosťou a Turci sa ho niekoľkokrát márne snažili dobyť. Jeho stredoveké jadro sa skladalo z ústrednej veže chránenej štyrmi baštami a z hradného paláca, ktorý stál nad dobre kontrolovaným zalomeným vstupom do horného nádvoria. V polovici 15. storočia bol hrad na krátku dobu aj sídlom Jiskrovych vojsk. S opevňovacími prácami a s rozširovaním obytných priestorov sa pokračovalo aj v druhej polovici 16. storočia, a to hlavne na predhradí. Hrad bol v tej dobe vo vlastníctve Pálffyovcov a po nich ho dostal do vlastníctva vojenský veliteľ Ján Krušič, pôvodom z Chorvátska. Roku 1622 získal hrad do držby ďalší vojenský veliteľ P. Kohári. Posledné prestavby v 17. storočí premenili vnútorný hrad na pohodlné panské sídlo. Keď sa v 18. storočí Koháriovci presťahovali do novopostaveného honosného domu vo Svätom Antone, význam hradu rýchlo upadal. Úpadok bol urýchlený tým, že ho i sami majitelia roku 1812 nechali podpáliť, aby tým zabránili obsadeniu hradu lúpežnými rytiermi. Súčasťou hradu je aj sýpka, dostavaná do areálu hradu v 19.storočí. Na posledných kresbách z 19. storočia ju vidno ešte ako funkčnú budovu, dnes už je tak ako hrad v ruinách.

Hrad je na kopci, ktorý obteká rieka Litava a poskytuje mu tak prirodzenú ochranu. Horný hrad, postavený na pretiahnutom vrchole tvorila veža, rozľahlé nádvorie s palácovými stavbami a hospodárskymi budovami, ktoré poskytovali dostatok pohodlia a zabezpečovali všetky potreby na bývanie šľachty. Do horného hradu sa vstupovalo na severnej strane cez trojposchodovú podpivničenú bránu pravdepodobne s padacím mostom. Na západnej strane boli bastióny a menšie bašty, ktoré tvorili sústavu obvodového opevnenia, alebo dolného hradu. Ten tvorila na východe aj obytná budova, určená pravdepodobne pre posádku, na juhozápade brána s baštou a na juhu vstupná brána opäť riešená vežou s podlažím nad bránou a predsunutou bránou ktorú chránili dve mohutné strieľne a padací most.

Hrad v súčasnosti opravuje združenie Rondel.