Trúbiaci kameň

Zabry - Trúbiaci kameň rázcestie - Trúbiaci kameň - Rázcestie - Zabry

Celková vzdialenosť: 4 km
Prevýšenie: 123 m

Tento unikát sa nachádza južne od obce Sucháň. Odbočka vľavo z hlavnej cesty sa nachádza 2,5 km za dedinou, nie je však označená. Autom pokračujeme po asfaltke až na jej koniec, približne 2 km. Tam sa nachádza priestranné otočisko a prístrešok a zároveň začína turistický chodník - žltá trasa. Na tomto mieste je možné odparkovať auto.

Po žltej turistickej trase vchádzame na lesnú cestičku, ktorá nás privedie na lúku. Tu odbočíme vľavo, prechádzame okolo studničky a na konci lúky vchádzame do lesa. Nachádzajú sa tu dve staršie informačné tabule (Turčianka, Zabriansky gajdoš).

Cesta po celý čas klesá, vedie v lese popri potoku. Na konci na rázcestí sa potôčik vlieva do potoka Listica. Vpravo sa nachádza turistická smerová tabuľa, altánok a informačná tabuľa. Na tejto tabuli si prečítate informácie o samotnom Trúbiacom kameni, tiež návod ako na ňom zatrúbiť.

Vo svahu za touto informačnou tabuľou sa nachádza tento zaujímavý útvar - andezitový Trúbiaci kameň. Svoje meno dostal vďaka dvom otvorom, do ktorých treba správne fúknuť (ako do trúbky) a ozve sa mohutné zatrúbenie. Avšak nie každý dokáže na skalu správne zatrúbiť; obyčajným fúknutím sa tón nevylúdi.

K tajomstvu tohto kameňa patrí nielen pôvod a účel trúbiacich otvorov, ale aj obrazec a číslice vytesané doň. Obrazec sa nápadne zhoduje s okolitou krajinou. Číslice by mohli byť letopočtom (1794).

Trúbiaci kameň využívali podľa povesti v dávnych dobách Turci, ktorí ním zvolávali svojich ľudí z rabovačiek po okolí, preto sa balvan niekedy nazýva i Tureckou píšťalou. Podľa inej verzie slúžil naopak domácemu obyvateľstvu, ktoré ho rozozvučiavalo na výstrahu pred blížiacimi sa pohanmi.

GPX súbor

Viac foto z výletu:

Náhľad fotografií zo zložky Trúbiaci kameň