Čajkovské bralie - náučný chodník

20. 2. 2018

Turistická trasa:
Čajkov Debreča - Sovia dolina - Dolné bralie - Stredné bralie - Horné Huljakovo bralie - Kamenná žaba - Sovia dolina - Čajkov Debreča

Celková vzdialenosť: 10 km
Prevýšenie: 288 m

Náučný chodník Čajkovské bralie sa nachádza v južnej časti CHKO Štiavnické vrchy a oboznamuje s prírodnými, ochranárskymi a historickými zaujímavosťami bezprostredného okolia obce Čajkov. Impozantné andezitové skalné formy dali aj názov tomuto miestu. 5 informačných panelov nachádajúcich sa na trase vás upozorní na zaujímavosti a výnimočné miesta, ktoré nájdete v okolí náučného chodníka.

Turistickú trasu začíname pri prírodnom amfiteátri Debreča, asi 3 km severovýchodne od dedinky Čajkov. Značený náučný chodnik vedie cez Soviu dolinu popri potoku Podlužianka.

Po cca 1,5 km prídeme k druhej tabuli náučného chodníka, kde je zároveň rázcestie. Naša trasa pokračuje ďalej rovno popri Podlužianke.

Neskôr trasa odbočuje vľavo do kopca a pokračuje lesným chodníkom cez Dolné bralie na Stredné bralie, ktoré je zaujímavé skalnými útvarmi.

Trasa pokračuje ďalej na Horné Huljakovo bralie, kde sa okrem poslednej tabule náučného chodníka nachádza posedenie. 55 krokov od tohto miesta sa nachádza vzácny prírodný úkaz - kamenná žaba. alebo tiež Čajkovská žaba. Tento prírodný útvar vznikol obnažením lávových prúdov (andezitových hornín).

Z tohto miesta pokračuje náučný chodník už len dolu, kde sa v Sovej doline napojí na lesnú cestu a popri potoku vedie až k Debreči.

Deberča je prírodný amfiteáter neďaleko dediny Čajkov v Levickom okrese. Nachádza sa približne 3 kilometre od dediny. Vznikla, ked sa vyhĺbila jama po ťažbe tufu v oblasti Čajkovských viníc. Ľudia ju neskôr začali využívať ako amfiteáter pre rôzne kultúrne akcie a dedinské zabavy. Amfiteáter zároveň slúži ako miesto na opekanie a ako východzí bod cestou na Čajkovské bralie.

Pri tomto amfiteátri náučný chodník končí.

Viac foto z výletu:

Náhľad fotografií zo zložky Čajkovské bralie